Sachsenhausen - en resa för ökad tolerans och medmänsklighet

Stipendiat
Svensgårdsskolan

Stipendiebelopp
20000 kr

Sammanfattning
Syftet och målet är att motverka en snabbt växande strömning av rasism och antisemitism i vårt samhälle, samt att ge en djupare förståelse för hur propaganda och missledande information påverkar oss. Många ungdomar har svårt att ta till sig en teoretisk undervisning, därför hoppas vi att ett besök på Sachsenhausen ökar deras förståelse för faran med att dela in ett samhälle i "vi" och "dem" och ge dem erfarenheter som gör dem mer toleranta och förstående mot alla människor.

Uppdatering
Idén är att öka elevernas medvetenhet om strömningar i samhället som potentiellt kan vara skadliga för ett demokratiskt och tolerant samhälle. Genom att levandegöra en fruktansvärd tid i historien då eleverna får besöka platser där det faktiskt hände, hoppas vi även öka elevernas förståelse för hur nazisterna lyckades dela upp en befolkning i ”vi ” och ”dem”.

Målet är att motverka en snabbt växande strömning av rasism och antisemitism i vårt samhälle, samt att ge en djupare förståelse för hur propaganda och missledande information påverkar oss. Många ungdomar har svårt att ta till sig en teoretisk undervisning, därför hoppas vi att ett besök på Sachsenhausen ökar deras förståelse för hur människor med hjälp av skrämselpropaganda och avhumanisering kan begå fruktansvärda brott och därmed ge våra elever erfarenheter som gör dem mer toleranta och förstående mot alla människor.

Slutrapport
Vi åkte med buss till Berlinnatten mellan söndagen den 25/8 och måndagen den 26/8. Måndagen användes sedan till sightseeing, där vi besökte olika turistattraktioner med tyngd lagd på platser förenade med andra världskriget, som vår historielärare berättade om för oss. Vi besökte också utställningen vid platsen för Gestapos gamla högkvarter. Den utställningen var också väldigt givande, med massor av bilder och information från tiden omkring andra väldskriget.
På tisdagen åkte vi med tåg ut till Sachsenhausen, och hade planerat in ca 2-2,5 timme där, men våra elever var så uppenbart tagna och genuint intresserade att vi stannade i nästan 4 timmar istället. Vi avslutade sedan dagen på hotellet med gruppdiskussioner och frågor om vad de sett och upplevt under dagen. Vi diskuterade även frågor om mänskliga rättigheter och skyddande av demokratin.
Onsdagen gick huvudsakligen till att packa och åka hem.

Efter hemkomst har våra elever hållit föredrag för andra elever på skolan om vad de sett och upplevt. De har även varit på besök hos den lokala Lions klubben och berättat för deras medlemmar om vad de lärt sig. Delar av skolans personal har också fått ta del av deras upplevelser.

Projektet har varit väldigt lyckat. Våra elever uttrycker själva att de blivit tagna av det de såg, och många har uttryckt en avsky för såväl människosynen som samhällsströmningarna under tiden före och under andra världskriget. Vi har också pratat om paralleller med vårt nutida samhälle, och många kunde direkt se likheter i vissa strömningar och individers sätt att uttala sig om andra människor, så jag tycker mig definitivt se en mycket positiv utveckling i deras tankesätt i dessa frågor.

Våra förväntningar överträffades, och eftersom det är en viktig del i skolans arbete kommer vi naturligtvis fortsätta arbeta med dessa frågor.

Tillbaka