Lägerskola för ökad kunskap och en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form

Stipendiat
Åk 9 Funäsdalens skola, Härjedalens kommun

Stipendiebelopp
20000 kr

Sammanfattning
Syftet med projektet är att samtliga elever i årskurs 9 skall ges möjlighet till:

• Ökad kunskap och en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form.
• Ökad kunskap om hur varje enskild person kan motverka främlingsfientlighet.
• Ökad kunskap om hur man förhåller sig till alla människors lika värde.
• Ökad förståelse för andra kulturer.

Med målet att:
• Få en djupare insikt och därmed ökad kunskap som vi sen kan sprida vidare.

Uppdatering
Lägerskola i Krakow - Inför resan
De 27 elever som går i åk 9 på Funäsdalens skola ska tillsammans med en lärare och tre medföljande föräldrar åka på lägerskola till Krakow i Polen. Huvudmålet med resan är att besöka det forna koncentrationslägret Auschwitz för att på nära håll kunna studera, och förstå, vad främlingsfientlighet kan leda till. Vi kommer få guidade visningar både på Auschwitz 1 och Auschwitz 2 Birkenau. Genom lägerskolan kommer eleverna även att komma i kontakt med den polska kulturen, maten och folket och få nya erfarenheter. Under resan kommer eleverna även att gå på stadsvandring i Krakow och få ta del av stadens historia, genomföra gruppstärkande aktiviteter och besöka museum i Krakow.

Syftet med projektet är att samtliga elever i årskurs 9 skall ges möjlighet till:
• Ökad kunskap och en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form.
• Ökad kunskap om hur varje enskild person kan motverka främlingsfientlighet.
• Ökad kunskap om hur man förhåller sig till alla människors lika värde.
• Ökad förståelse för andra kulturer.
Med målet att få en djupare insikt och därmed ökad kunskap som vi sen kan sprida vidare.

Slutrapport
Inledning:
Vår plan var att ta oss till Krakow på lägerskola med det främsta syftet att besöka det forna koncentrationslägret Auschwitz. Vi ville öka kunskapen och ge en djupare insikt om främlingsfientlighet i sin allra värsta form och om hur varje enskild person kan motverka främlingsfientlighet. Vi ville även stärka gemenskapen i gruppen och ge alla elever ett fint avslut på grundskolan inför att alla elever flyttar till annan ort för att gå gymnasiet till hösten.

Beskrivning av resan:
Vi är nu hemma igen efter en händelserik lägerskola i Krakow. Dag 1 hade vi stadsvandring med en polsk guide som bor i Krakow men som pratade bra svenska. Hon visade oss gamla stan, universitetet och slottet. Vi besökte även de judiska kvarteren och den stadsdel som under andra världskriget fungerade som ghetto. Vår guide berättade om Polen och Krakows historia, från att staden bildades, hur den förstördes av mongoliska anfall på 1200-talet och hur den sedan hållits intakt tack vare de stadsmurar som byggdes efter invasionen. Hon berättade om Polens stormaktstid, den tid då Polen och Sverige delade regent och om hur den polska nationen slets sönder i tre delar för 200 år sedan. Vi fick även höra om hur Polen blev Polen igen efter första världskriget bara för att invaderas på nytt två decennier senare. Staden Krakow blev huvudbas för nazisterna i Polen och förstördes därför inte av bomber på samma sätt som exempelvis Warszawa. Vi avslutade stadsvandringen med att gå förbi torget för ghettots hjältar och Schindlers fabrik som numera inhyser ett museum om andra världskriget och ockupationen av Krakow.

Dag 2 besökte vi det museum som finns kvar efter det gamla koncentrationslägret Auschwitz och gick på guidade turer både i Auschwitz 1 och Auschwitz 2, Birkenau. Vår guide var mycket bra på att blanda fakta med historier om specifika individer vilket gav en bra inblick i hur livet faktiskt var för de som upplevde Auschwitz under förintelsen. Han berättade både om de oskyldiga som var fångar och de som arbetade där som vakter, direktörer och bödlar. Under visningen av Auschwitz 1 fick vi bland annat se en bild av en gammal man som just klivit av tåget vid perrongen i Birkenau. Han står framför en läkare som visar honom att han ska gå till höger. Till höger finns en stor grupp människor som, utan att själva veta det, just fått en dödsdom och skickas direkt till gaskammaren. Senare, när vi befann oss inne på Birkenau visade vår guide just den plats där läkaren på bilden stått och pekat, vänster för de arbetsdugliga och höger till de som inte var det. Därifrån fick vi gå den korta promenad som 100 000-tal människor gjorde under åren mellan 1942-1945, från perrongen till gaskammaren. Hela guidningen var en mycket stark upplevelse som jag tror att våra elever kommer att bära med sig resten av livet. Dag 3 och 4 besökte vi saltgruvorna i Wieliczka, spelade paintball och besökte ett interaktivt museum.

Reflektion utifrån vårt syfte:
Vi hade som mål att genom lägerskolan ge eleverna möjligheten att öka sin kunskap och fördjupa sin insikt kring främlingsfientlighet, mänskligt värde och europeisk historia. Genom de studiebesök vi genomfört tror jag att vi uppnått detta mål. Som sagt har detta varit en mycket händelserik lägerskola som givit våra elever nya upplevelser, insikter och förhoppningsvis minnen för livet. Tack till er som hjälpt oss göra denna resa möjlig att genomföra och för att alla våra elever med er hjälp kunnat delta under lika förutsättningar, tack!

Tillbaka