Studieresa till Sachsenhaussen

Stipendiat
Mjällby skola 9C

Stipendiebelopp
60000 kr

Sammanfattning
Studieresa till Berlin för att uppleva historia och prata om förintelsen.
Vi vill uppleva världen genom våra sinnen då det fastnar i eleverna på ett sätt som sidor och filmer inte kan.

Uppdatering
Vi åker på natten den 15:e oktober från Sölvesborg i
riktning mot Danmark. I samband med att det ljusnar på morgonen och ungdomarna
vaknat så börjar vi undervisningen i bussen genom att se på några klassiker som
berör förintelsen, troligtvis Schindles List och kanske den nya Zone of Interest. Detta
skapar och fräschar upp kunskaperna och sätter tonen för när vi väl kommer fram till
Berlin. Där tar vi en längre stadsvandring och tittar bland annat på resterna av
muren, Brandenburg tor och riksdagshuset. En skillnad för i år är att vi bokat in en
rundvandring med en guide på riksdagshuset, en minst sagt historisk plats med
tanke på både riksdagsbranden 1934 och den ikoniska segerbilden 1945. Därefter
avslutar vi dagen med Förintelsemonumentet och dess museum.
Dagen efteråt den 16:e oktober samlar vi ihop oss för besöket på Sachsenhausen.
Vi har bokat en guidad tur där eleverna får insikt i hur tankarna och verksamheten
styrdes. Anekdoter, livsöden och livsvillkor skildras av goda och rutinerade guider, vi
var minst sagt nöjda förra gången.
Efter besöket går resan hemåt. På vägen hem tittar vi framåt i tiden och funderar
över framtidens rasism och autokrati, vi ser Die Welle och American History X.
Vår ambition är slutligen också att knyta resan och till de nutida konflikter som idag
dominerar nyhetsflödet. Kriget i Gaza och Rysslands invasionskrig är konflikter som
innehåller etniska och demokratiska komponenter. Rasismen är än idag en central
komponent för att avhumanisera och genomföra kränkningar mot de mänskliga
rättigheterna. Något eleverna får bearbeta i skolan sen.
Förra gången vi åkte var kriget i Ukraina knappt en vecka gammalt. Denna gången
är vi 30 månader in i ett blodigt krig i Europa som om och om igen visat på behovet
av demokratiska värderingar och respekt för folkrätten. Vi tycker på något sätt att
historien känns närmre i tiden än på länge.i åker på natten den 15:e oktober från Sölvesborg i riktning mot Danmark. I samband med att det ljusnar på morgonen och ungdomarna vaknat så börjar vi undervisningen i bussen genom att se på några klassiker som berör förintelsen, troligtvis Schindles List och kanske den nya Zone of Interest. Detta skapar och fräschar upp kunskaperna och sätter tonen för när vi väl kommer fram till Berlin. Där tar vi en längre stadsvandring och tittar bland annat på resterna av muren, Brandenburg tor och riksdagshuset. En skillnad för i år är att vi bokat in en rundvandring med en guide på riksdagshuset, en minst sagt historisk plats med tanke på både riksdagsbranden 1934 och den ikoniska segerbilden 1945. Därefter avslutar vi dagen med Förintelsemonumentet och dess museum.
Dagen efteråt den 16:e oktober samlar vi ihop oss för besöket på Sachsenhausen. Vi har bokat en guidad tur där eleverna får insikt i hur tankarna och verksamheten styrdes. Anekdoter, livsöden och livsvillkor skildras av goda och rutinerade guider, vi var minst sagt nöjda förra gången.
Efter besöket går resan hemåt. På vägen hem tittar vi framåt i tiden och funderar över framtidens rasism och autokrati, vi ser Die Welle och American History X.

Vår ambition är slutligen också att knyta resan och till de nutida konflikter som idag dominerar nyhetsflödet. Kriget i Gaza och Rysslands invasionskrig är konflikter som innehåller etniska och demokratiska komponenter. Rasismen är än idag en central komponent för att avhumanisera och genomföra kränkningar mot de mänskliga rättigheterna. Något eleverna får bearbeta i skolan sen.

Förra gången vi åkte var kriget i Ukraina knappt en vecka gammalt. Denna gången är vi 30 månader in i ett blodigt krig i Europa som om och om igen visat på behovet av demokratiska värderingar och respekt för folkrätten. Vi tycker på något sätt att historien känns närmre i tiden än på länge.

Tillbaka