Studieresa till Berlin och Sachsenhausen

Stipendiat
Elever i 9A och 9B på Sorgenfriskolan i Malmö.

Stipendiebelopp
70000 kr

Sammanfattning
Syftet med resan är att öka kunskap och förståelse för förintelsens omfattning och dess konsekvens under och efter andra världskriget. Eleverna önskar själva besöka dessa historiska händelser och platser på nära håll, vilket gör undervisning än mer värdeskapande
Antisemitism och rasism är tyvärr en vardag för många därför är det extra viktigt att öka kunskap om historien och konsekvenser. Malmö Stad har arbetat fram ett undervisningsmaterial som eleverna har tagit del av under högstadietiden.

Uppdatering
Syftet med resan är att öka kunskap och förståelse för förintelsens omfattning och dess konsekvens under och efter andra världskriget. Eleverna önskar själva besöka dessa historiska händelser och platser på nära håll, vilket gör undervisning än mer värdeskapande.
Antisemitism och rasism är tyvärr en vardag för många därför är det extra viktigt att öka kunskap om historien och konsekvenser. Malmö Stad har arbetat fram ett undervisningsmaterial som eleverna har tagit del av under högstadietiden.

Eleverna kommer under 3 dagar besöka bland annat Memorial Wall, Holocaust Memorial, DDR-museet samt avsluta resan med ett besök på Sachsenhausen.
När eleverna kommer tillbaka till skolan måndagen den 10 juni kommer elevernas lärare att ha uppföljande undervisning i form av samtal, foton och text, då eleverna kommer fotografera samt skriva dagbok under resan.
Då skolan inte längre arrangerar skolresor så har eleverna själva arbetat ihop pengar till resan och en föräldragrupp har under drygt ett års tid planerat för att resan ska bli av.

Slutrapport
Elever 9A och 9B på Sorgenfriskolan i Malmö reste till Berlin samt Sachsenhausen, 6 - 8 juni 2024.

Dagarna innan avfärd blev några elever intervjuade i radio om sin resa. Här kan man lyssna på det inslaget: https://www.instagram.com/reel/C717SWuq0uul1jvjzJqiAvMdGzzHCkvxnlNTyA0/?igsh=MTNqcGJlNXh5cTUxMQ==

Bilder från resan finns här:
Instagramkontot: Klassresa 9ab https://www.instagram.com/klassresa9ab?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==

Innan resan så hade eleverna förberett sig i skolan genom att bland annat genom att se filmen “Morfar i koncentrationsläger” samt svara på frågor till filmen:

Frågor till “Morfar i koncentrationsläger”
Hur är lägret designat och varför?
Vad är en “Kapo”?
Vad var en Schuhläufer?
Varför hamnade Jan i Sachsenhausen?

Nämn två saker i Jans berättelse som du reagerar på och förklara varför.

Filmen du ser är tagen i Sachsenhausen, dit du ska åka väldigt snart. Hur tror du att det kommer att vara när du står framför de byggnader du ser här i filmen. Är det någon speciell plats som Jan nämner i filmen, som du kommer titta extra mycket efter?

Om du hade träffat Jan vilka frågor hade du velat ställa?

Dagarna innan resan skrev alla elever ner svar på följande frågor:
1. Vad vet jag om Berlins historia idag?
2.Vad har jag för förväntningar på de historiska besök vi ska göra?
3.Något jag vill veta mer om.

När eleverna gick på bussen i Malmö den 6 juni så fick de en fin folder samt varsin anteckningsbok. Eleverna hade av lärarna fått i uppgift att skriva dagbok under resan:

Frågor till loggboken - besök i Berlin

Varje dag innan du går och lägger dig ska du skriva fem meningar om funderingar/tankar eller frågor du har om dagen. Framförallt när det gäller de olika besök ni gjort. Dessa kommer sedan användas i redovisningen till Olof Palmes Minnesfond. (Om du mot förmodan inte vet vem Olof Palme var - ta reda på det.)

Brandenburger Tor
Varför tror ni att denna blev en symbol för det enade Tyskland? Vad vet du om platsen sedan tidigare?

Holocaust Memorial
Vad får du för tankar och funderingar när du går omkring bland “stenarna” i monumentet?
Varför tror du att monumentet ser ut som det gör?

Memorial Wall
Nämn två saker som guiden berättade om, som du tyckte var extra intressant.

DDR-Muséet
Vad har du lärt dig för nytt på muséet?
Hur tror du att det varit att bo i DDR? Förklara varför du tycker så.

East side Gallery
Välj ut en bild som är målad på muren och förklara kort varför du valt denna bild och vad du tror den symboliserar?, Tänk på att fotografera bilden du valt.
(du får inte välja bilden när Honecker kysser Breznjev eller bilden när Trabanten (bilen) kör igenom muren.

Sachsenhausen
Skriv ner två saker som du reagerade på/ som påverkade dig.
Skriv ner eventuella frågor som du har efter besöket, som du inte fått svar på.
Vi kommer fortsätta jobba med detta i skolan på måndag.

Förutom dessa uppgifter under resan så uppmärksammades “snubbelstenarna” under resan och några elever hittade totalt ca 30 stycken.

När eleverna kom hem så hade eleverna lektioner med lärarna där de redovisade resan samt hade gruppdiskussioner om det de lärt sig, tankar och känslor inför det som även var svårt och ofattbart.

Alla elever var otroligt nöjda med resan. De har fått se historiska platser med egna ögon samt fått chansen att ställa frågor på plats. De har lärt sig mycket då resan varit väldigt välplanerad och de hann se mycket på de 3 dagar som de var i väg.

Tillbaka