I förintelsens fotspår -från krig till folkmord

Stipendiat
Falkenbergs gymnasieskola

Stipendiebelopp
61000 kr

Sammanfattning
Syftet med projektet är att utvidga elevernas perspektiv i Falkenbergs kommun på förintelse och folkmord i Srebrenica som värsta brott i Europa efter andra världskriget genom att besöka och uppleva historiska platser samt att arbeta aktivt mot främlingsfientlighet och alla former av rasism i vår kommun.

Uppdatering
Till hösten 2024 kommer 22 elever och tre lärare från Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning samhällsvetenskap, att resa till Bosnien. Bland annat kommer vi att besöka Srebrenica, där ett folkmord ägde rum i juli 1995.

Kurser som ingår i vårt projekt är Samhällskunskap 2, Historia 2, Geografi1, Internationella relationer, Politik och samhälle, Bild, Svenska och Religionskunskap.

Syftet med vårt projekt och resan, som är en del av projektet, är att elever och lärare får fördjupade kunskaper om orsaker och konsekvenser av folkmord som värsta brott mot folkrätten och mänskliga rättigheter. Dessutom kommer elever och lärare att fördjupa sina kunskaper om landets och regionens historia och samhällsförändringar som en konsekvens av krig och folkmord både på lokal och global nivå

Under resans gång, kommer vi bland annat att:

a) träffa överlevande från folkmord i Srebrenica, b) diskutera om försoningsprocessen i staden och landet, c) skapa kontakter med ungdomar i Srebrenica och i övriga delar av landet d) arbeta aktivt mot alla former av rasism, antisemitism, främlingsfientlighet och intolerans och e) sprida vidare våra inhämtade kunskaper.

Slutrapport
• Resan till Bosnien genomfördes mellan 7 till 11 oktober. Det var 19 elever och 4 lärare som var på resan. Vi besökte Sarajevo och Srebrenica som var resans och projektets huvudmål. På grund av katastrofala översvämningar kunde vi inte besöka Mostar. Vi använde oss av utomhuspedagogik där elever berättade om olika historiska händelser. I Sarajevo besökte vi platsen där Gavrilo Princip 28 juni 1914 dödade Franc Ferdinand, Östrrike-Ungersk tronföljare, Nationalbiblioteket, Hoppets tunnel, grundskolan Mesa Selimovis som är Tånga skolans vänskapsskola. Vi passade på och pratade med elever och lärare om läget i staden och landet vilket var intressant och lärorikt för alla. På Nationalbiblioteket besökte vi en utställning om Internationella domstolen för forna Jugoslavien. Utställningen väckte många frågor om krigsbrott och dess konsekvenser i dagens krig och konflikter i världen.
• I Srebrenica besökte vi Memorialcentrum Potocari där vi blev guidade av Hasan Hasanovic , en av överlevarna från folkmord i Srebrenica 1995. Han har också mist sin bror och far i folkmordet. Hasan har också skrivit böcker Röster från Srebrenica och Överlevare från Srebrenica. Han har, genom egna berättelser och erfarenhet, fått elever att förstå konsekvenser av ett folkmord samt rasismens och nationalismens betydelse i fråga om vilka vägar och händelser kan leda till vår civilisations värsta brott. I Srebrenica träffade vi också en grupp gymnasieelever där vi diskuterade om ungdomslivet i staden, försoningsprocessen och framtiden. Mycket givande möte för både elever och lärare.
• Genomförande av projektet har gått i enighet med projektets syfte och mål. Samtliga elever fick nya kunskaper när det gäller synen på rasism, främlingsfientlighet, nationalism, krig och folkmord samt dess konsekvenser, både lokalt, regionalt och globalt. Genom seminarier och skriftliga examinationer befäste elever sina kunskaper.
• Fokus under vår resa var besök på Memorialcentrum i Srebrenica som årligen får hundra tusentals besökare från hela världen. Vi alla har ett gemensamt mål att bidra i kampen mot rasism, antisemitism, främlingsfientlighet och diskriminering. Nu kommer vi att redovisa om vårt projekt och resan till andra elever på vår skola och i kommunen. Vår intention är att fortsätta med projektet nästa år.
• Elevers utvärdering: en resa för livet, gett oss annat perspektiv på livet, otroligt lärorikt, vi vill resa en gång till.

Tillbaka