9:ornas upplevelseresa till Auschwitz och Krakow

Stipendiat
Ahlafors fria skola

Stipendiebelopp
70000 kr

Sammanfattning
Syftet med projektet är att ge våra niondeklassare en upplevelse och en förstahandserfarenhet av lägret där Förintelsen ägde rum och av judarnas historia i Krakow. Målet är att våra nior ska gå ur skolan med en gedigen kunskap om alla människors lika värde och om de krafter som i den nära historien har våldfört sig på dessa värderingar. Vi önskar att de blir sansade samhällsmedborgare som kan se igenom totalitära tendenser i samhället, och verka för att förhindra dessa.

Slutrapport
Ahlafors fria skola åkte med två niondeklasser till Krakow 27/5-31/5. Vi besökte bl.a. Auschwitz/Birkenau, museet i Oskar Schindlers fabrik och synagogan Remuh i de judiska kvarteren.

Det blev en lyckad resa och vi kunde genomföra reseprogrammet enligt plan, med lite extra dramatik i form av magsjuka som bröt ut i elevgruppen. Som tur var så höll sig smittan till ett fåtal personer samtidigt som vi fick justera om boendet efter bästa förmåga för att hindra smittspridningen. Vi var väldigt glada över att samtliga elever, föräldrar och personal kunde flyga hem utan att några fick lämnas i karantän i Polen över helgen(!) Eleverna fick en uppgift att göra efter besöken i Auschwitz/Birkenau. Uppgiften gick ut på att välja ut tre bilder från besöket och skriva om sina tankar och känslor kring dessa, och motivera varför man valt just dem. Eleverna skulle också koppla upplevelserna tillbaka mot den förberedande undervisningen de fått innan resan. Några av bilderna som eleverna valde är bifogade nedan. Här följer några utdrag ur elevernas svar: ”När jag såg sängarna där jag vet att rädda judar har legat var det som en kniv rätt i bröstmuskeln som inte ville bort, man kände det i hela kroppen att när dom vacklar upp vet dom inte om dom ska överleva dagen eller inte”. ”Till skillnad från många andra saker som visades där, gav barnkläderna mig en realistisk känsla. Det var ungefär då jag insåg att detta verkligen ägde rum, det var tungt för mig. Och att kläderna tillhörde ett barn kändes på något sätt ännu värre, barnen tog liksom vid 3 års ålder, de hade hela livet framför sig men gick bort så tidigt”. ”Vi har valt denna bild (minnessten) för att den visar hur många länder som bryr sig om att hålla kvar sanningen om vad som faktiskt hände under WW2. Utan bevis för det som har hänt kan yngre generationer ha svårt att tro på historien och det kan då hända igen. Deras stöd är viktigt och avgörande”.

Vi tror att elevernas förväntningar på resan infriades och att det blev det avslut på skolgången i Ahlafors fria skola som eleverna sett fram emot och hört talas om på vägen upp till det avslutande läsåret. Skolan planerar för att göra ytterligare en resa med nästkommande niondeklass under våren 2025.

Våra niondeklassare har genom resan fått se och uppleva platser som de tidigare bara sett på film och läst om i böcker. De har fått insikt om att dessa platser, handlingarna och människorna var och är verkliga. Eleverna fick genom besöket i Auschwitz/Birkenau en större förståelse för att varje människa som dog i koncentrationslägren var en individ, med en egen historia och egna känslor. Den insikten är viktig eftersom en av de största anledningarna till att nazisternas utrensningsideologi kunde genomföras var att man avhumaniserade och anonymiserade människor och tog ifrån dem sitt värde som individer. Att eleverna i många fall reagerade med bestörtning och avsky signalerar att de kommer bära med sig känslorna och upplevelsen länge, förmodligen hela livet. Genom bidraget från Olof Palmes minnesfond har våra niondeklassare fått ett motgift mot de nazistiska och rasistiska krafter som möjliggjorde Förintelsen och utrotningen av över sex miljoner judar.

Tillbaka