Stockholm Kurdish Film Festival

Stipendiat
Stockholm Kurdish Film Festival Zanyar Adami

Stipendiebelopp
20000 kr

Sammanfattning

Syfte: Det är ett kulturutbyte som också stödjer integrationen i det svenska samhället. Produktion och distribution av kurdisk film i Kurdistan är minimal och åtkomsten av filmerna är än mer svårtillgängliga då de skapas under mycket svårt kontrollerade och förtryckta förhållanden.

Mål: Filmfestivalens mål är att bidra till ett demokratiskt arbete som ökar kultur och yttrandefrihet. Ett kulturutbyte som upphäver den censur inom vilken kurdisk filmproduktion och distribution oftast skapas i.

Projektbeskrivning

Stockholm Kurdish Film Festival presenterar Sveriges första årliga kurdiska filmfestival, 21-24 februari 2013 på Bio Rio i Hornstull, Stockholm.
Programmet är noga utvalt att representera både bredd och kvalitet inom kurdisk film. Vi är exempelvis stolta över att vara de första som visar Silent som vann Guldpalmen i Cannes förra året för bästa kortfilm. Vi har även flera inbjudna regissörer och efter filmerna ställer vi till med fester på kurdiskt vis.
För mer info samt hela festivalprogrammet besök vår hemsida www.kurdishfilmfest.com

Slutrapport

Stockholm Kurdish Film Festival – Rapport 3

En kort beskrivning av vad ni har gjort
Stockholm Kurdish Film Fest har anordnat en filmfestival på Bio Rio späckat med filmer av/om/med kurder. Vår ambition är att främja den kurdiska filmkulturen i Sverige genom att visa vår kulturarv och kulturtradition genom filmens språk. För stämningens skull bar de flesta festivalarbetare kurdiska kläder från olika delar av Kurdistan och bjöd på kurdiska te och delikatesser.
Vi begränsade inte oss till bara till filmvisning, vi bjöd även på kurdisk musik på mingelevent på Bistro Barbro, Festivalklubb på Två Grabbar och Kök i ABF-huset, samt avslutningsmingel på Judit och Bertil – dessa aktiviteter uppskattades av alla närvarande. Under festivalens alla dagar hade vi ett medlemsbord för besökare som vill köpa medlemskap. Förutom filmer varav tre med regissörsbesök bjöds det på livemusik under invigningen och dansklubb vi anordnade för både våra besökare och allmänheten.
En beskrivning av hur projektet har gått, redovisa gärna konkreta resultat av ert projekt, om era förväntningar infriades samt om och i sådana fall hur ni kommer att arbeta vidare med dessa frågor

Beskrivning av projekt
Projektet har gått väldigt bra då vi har haft projektplan och delmål som vi har följt. Vi har skapat olika grupper med respektive gruppansvarig som ansvarar för de olika områden vi ansåg krävdes för att denna festival skulle lyckas.
En av dessa grupper var marknadsgruppen som hade ansvaret för att ta fram en marknadsplan och genomföra den, primärmålet var att öka kännedom om och få besökare till festivalen.

Eventgruppens uppgift var att skapa en enhällig känsla av Kurdistan i Sverige där vi bland annat under filmfrukosten på Bio Rio bjöd på ”cigara börek”, friterade ost och spenatfyllda smördegsrullar som restaurangen Sheymus Vegetariska sponsrade oss med då de tror på att utveckling av unga kurder, speciellt inom kulturvärlden. Med liknade inslag under filmfestivalens dagar bjöd vi på te tillagad på kurdisk vis iklädda i kurdiska kläder från olika regioner.

För att få de viktigaste filmerna som lyfter den kurdiska människans många aspekter i livet, spelade programgruppen en viktig roll då de var tvungna att bedöma vilka filmer som ska visas. De var noga med att fördelningen mellan de olika delarna av Kurdistan fanns representerade.

Konkreta resultat
Vi hade ca 700 besökare, Vi sålde ca 200 st festivalpass och fick ungefär 24 nya medlemmar under festivalen, nu efter festivalen har vi totalt ca 75st medlemmar och vi tror att det kommer att öka till ca:250 st till nästa års festival. Eftersom vår kommunikation mestadels skedde via sociala medier fick vi en viral spridning om festivalen samt mycket medialt uppmärksamhet genom PR, bland annat nyhetsinslag på kulturnyheterna, intervju på SR Metropol & svenska radion Stockholm och kurdiska medier både i Sverige och utomlands.

De medier och organisationer som vi känner till har uppmärksammat oss:
Sveriges Radio SR
SR Metropol
SVD
Kulturnyheterna
Metro
vadhänderistockholm.se (kalender på nätet)
Alltomstockholm.se (gratis kalender på nätet)
SR Kurdiska radion
SR Arabiska radion
Newroz TV (kurdisk TV)
KCC (kurdisk TV)
RE Orient (Nyhetsbrev)
Filmbasen (Nyhetsbrev)
beyan.net (kurdisk nättidning)
kurd.se (kurdisk nättidning)
Evrensel (nättidning i Turkiet)
Firat News (kurdisk nättidning i Kurdistan)

Förväntningar
Vi ville öppna ögonen för den svenska allmänheten genom att visa kurdernas kamp för att bekräfta deras existens vare sig det uttrycker sig genom politik, musik, dans, journalistik, eller poesi och detta genom modiga kurdiska regissörers kameralinser. Vi ville att besökarna skulle gå ifrån filmfestivalen med utökat intresse av kurder och Kurdistan.

En kort reflektion om hur ert arbete har bidragit till den internationella förståelsen, det antirasistiska arbetet och/eller den gemensamma säkerheten för fred

Filmerna har upplyst en svensk publik om bland annat Anfal – Saddam Husseins folkmord på kurder i norra Irak som inträffade på 80-talet och tog 180 000 liv. Kurdiska som filmspråk har introducerats för första gången i större skala. Kurderna olika identiteter, kultur och språk har skildrats och presenterats. Förhoppningsvis har bilden av kurder nyanserats, förståelsen ökats för vilken historia kurder har och att fler engagerar sig i att det som kurder utsatts för aldrig sker igen, mot något folk.

Beskriv hur arbetet med övriga samarbetspartners har gått. Namnge dessa

Bio Rio (http://www.biorio.se/) – Samarbetet med Bio Rio var i överlag bra, men eftersom det tekniska supporten var bristfällig då det bland andra fel kunde ta ca 5 minuter innan filmer visades och bilden var ur skärpa så kommer vi nog inte att samarbeta med dem i fortsättningen eftersom en filmfestival är beroende av bra bild, bra ljud och att filmen spelas så snart det börjar ljuset släcks. Det kan eventuellt bli samarbete om de förbättrar dessa brister.

Bistro Barbro (http://bar-bro.se/) – Det har gått smidigt till då vi fick tillgång till Salong 4 för att spela kurdisk musik samt subventionerade priser i deras bar för våra gäster under invigningsmingeln.

Två Grabbar & Kök (http://www.tvagrabbar.se/) – Kommunikationen mellan oss och Två Grabbar & Kök gick bra och vi kan tänka oss att hyra av dem igen.

Judit och Bertil (http://www.juditbertil.se/) – Samarbetet med Judit och Bertil var utomstående då de erbjöd mycket bra priser för avslutningsmingeln och de i sin tur fick exponering på våra rollups samt hemsida precis som alla andra samarbetspartners.

Folkia (https://www.folkia.se/)

Easyrollups.se (www.easyrollups.se)

SDK Distribution (http://www.sdkdistribution.se/)

Aysel’s Skönhetsvård (http://www.aysels.se/)

Sheymus Vegetariska – (http://www.seyhmus.se/) – Sheymus var väldigt angelägen att hjälpa oss och vi erbjöd givetvis att hjälpa dem med att nämna att de har sponsrat oss och delade ut deras visitkort.

Konsulthjälp av CinemAfrica (http://cinemafrica.se/) och London Kurdish Film Festival (http://www.lkff.co.uk/)
Har ni haft andra bidragsgivare? Namnge dessa.
Kulturförvaltningen, 100 00 kr