Resa till Auschwitz Förintelseläger

Stipendiat
Västbergaskolan klass 8c

Stipendiebelopp
70000 kr

Sammanfattning
Under högstadiet har skolan arbetat med mänskliga rättigheter och försökt skapa förståelse för varför arbetet kring detta måste fortgå hela tiden. Hur stoppar vi rasism, hat, intolerans och våld? För att få våra elever att förstå vad som kan hända om man låter mörka krafter få för stort inflytande och för att få dem förstå vad krig och propaganda kan åstadkomma vill vi kombinera studierna av andra världskriget i nian med ett besök till ett förintelseläger i Polen.

Uppdatering
Klass 9c på Västbergaskolan reser till Auschwitz
Västbergaskolans klass 9c kommer i oktober resa till Krakow och besöka koncentrationslägret Auschwitz och Förintelselägret Birkenau. Resan kommer att ske med båt Nynäshamn-Gdansk och tåg Gdansk-Krakow för att minska koldioxidutsläppen.
Syftet med resan: Ungdomar i dag läser tidningar och ser på nyheter på TV i långt mindre omfattning än tidigare generationer, de lyssnar på influencers och får information via sociala media och missar på det sättet nyhetssändningar från etablerade medier. Samtidigt finns det starka krafter som använder sociala media och internet för att sprida falsk information som tex förnekelse av förintelsen och förnekelse av klimatproblem. Därför är det viktigt att ungdomar lär sig förstå och ifrågasätta den information de tar del av. Resan kommer att ge eleverna förståelse av vad som händer om mörka krafter får för stort inflytande och vad krig och propaganda kan resultera i. Resan passar även bra in i läroplanen då de läser mellankrigstiden och andra världskriget nu i 9-an.
Eleverna har samlat pengar genom försäljningar av bla kläder, kakor och fika, men det som gjort resan möjlig är det stipendium klassen fått från Olof Palmes minnesfond.
Nu på söndag den 15 september kommer klassen att sälja fika på Äppelfestivalen i Hökmossen för att få in de sista pengarna. Läs mer om evenemanget här: https://www.facebook.com/events/1297299900430346/
Varmt välkomna och fika om ni vill stödja oss!

Slutrapport
Finansiering
Klassen började samla in pengar för klassresa i årskurs 8, genom:
• Försäljning av kläder via Ravelli
• Försäljning av kakor
• Försäljning av fika på EU-valdagen
• Försäljning av fika på lokalt event
• Stipendium från Palmefonden

När resmålet Auschwitz var bestämt ökade engagemanget och insamlandet av pengar tog fart.
Resebyrå
För att förenkla tog klassföräldrarna hjälp av resebyrån Baltic expressbuss, också kallad Resor Europa. De inriktar sig på klassresor till Auschwitz och marknadsför sig på flera hemsidor: skolresor.org, vitabussarna.se, balticexpressbuss.se och auschwitz.se. Denna resebyrå kan dock tyvärr inte rekommenderas då vi upplevde dem som osmidiga, oproffsiga och direkt otrevliga. Guidningen på plats var tyvärr heller inte bra.
Förberedelser
De föräldrar som skulle åka med på resan besökte klassen för att gå igenom resplaner och regler. Klassen hade fått förbereda frågor inför besöket, och en av föräldrarna som kommer ifrån Polen kunde berätta lite mer om landet.
SO-läraren startade arbetet med 2:a världskriget tidigare än planerat för att förbereda eleverna inför resan. För att få en uppfattning om vad koncentrationslägren var och för att vara känslomässigt förberedda (i den mån det går), fick de i hemläxa att se ”Nazi Concentration Camps” som finns på Netflix. Det är en dokumentärfilm med bilder från filmer som togs av amerikanska soldater vid befrielsen. De såg också valfria avsnitt av ”Einsatztgruppen” som är en dokumentär om de nazistiska dödspatrullerna som var ansvariga för massmorden.
Klassen delades in i grupper med teman för olika arbeten:
• grupp 1: Antisemitismen. Dess innebörd och koppling till förintelsen
• grupp 2: Nürnberglagarna och pogromerna: vilka steg togs innan själva dödandet började?
• grupp 3: Förintelsens Europa: Var fanns lägren? och hur såg "kartan" ut vad gäller befolkning före och efter.
• grupp 4: Den nazistiska ideologin: Vad innebär/innebar den?
De läste på om sina områden i skolan och fick i uppgift att dokumentera kring dessa under resan, samt att skriva resedagbok.
Ett gemensamt Instagramkonto skapades för att dokumentera resan, och utöver elever inbjöds även föräldrar och släktingar samt lärare och elever på skolan, så de kunde följa resan på detta vis.
Resan
Vi samlades på Västbergaskolans skolgård kl. 15 lördagen den 19 oktober 2019, tog buss till Älvsjö station och därefter pendeltåget till Nynäshamn.
Färjan avgick kl. 18 och ombord åt vi middag tillsammans och hade sedan fri tid. Vi fick tid att umgås, eleverna spelade sällskapsspel och sjöng karaoke och föräldrarna satt och pratade och planerade. Nästa morgon åt vi frukost på färjan och ankom Gdansk kl. 12.
Från färjeläget tog vi lokalbuss in till tågstationen där vi åt lunch och köpte snacks inför tågresan. Kl. 14.46 avgick expresståget mot Krakow.
På tåget fick eleverna ett häfte med information om Polen samt en frågesport, de fick också förberedelsematerial som SO-läraren hade skickat med. Tågresan var bekväm, vi hade platser fördelade i två vagnar och gott om tid att umgås och förbereda oss då resan tog drygt 5 timmar. Eleverna läste på i informationshäftet och SO-lärarens material samt spelade kort och pratade.
Kl. 20 kom vi fram till Krakow. Vi checkade in på vandrarhemmet, som låg nära tågstationen, och åt sedan middag tillsammans.
På måndagen var det fri tid fram till lunch och sedan gick vi en 3,5 timmar lång guidad tur i Krakow. Där fick vi se Mariakyrkan, Stora torget, Wawel slott med mera, och turen avslutades i de judiska kvarteren. Tyvärr var den guidade turen inte så bra som resebyrån lovat. Vi hade föredragit mer inriktning på 2:a världskriget och mer fokus på judiska kvarteren. Istället fick vi ett överflöd av information om allt möjligt så det var omöjligt att hålla fokus. Guiden var snabb både i fötterna och i munnen.
Efter den guidade turen hade vi lite fri tid innan gemensam middag och fri tid även efter maten.
På tisdagen gick vi upp tidigt och tog bussen som resebyrån ordnat till Auschwitz/Birkenau.
Vi började i Auschwitz där vi tillbringade förmiddagen med guidad tur som avslutades med filmvisning. Det var en överväldigande och känslosam upplevelse att se skylten vid ingången, utställningarna och byggnaderna.
Utställningarna med fångarnas saker gjorde det vekligt att förstå hur många människor som dött i Auschwitz och Birkenau
Vi hade samma svensktalande guide som dagen innan och tyvärr var vi inte heller denna dag riktigt nöjda med guidningen. Trots det snabba tempot lyckades eleverna dokumentera för sina grupparbeten, och besöket var ändå en stor upplevelse för oss alla.
Efter lunch besökte vi Birkenau. Vi följde tågspåren in och slogs av hur ofantligt stort området var. Vi besökte barackerna som fångarna fick trängas i.Vi såg sorteringsrummen och resterna av gaskamrarna.
Utställningen som visade foton av människor och korta beskrivningar av vilka som hade dött där var fascinerande och gjorde det väldigt levande.
Vi tog bussen tillbaka efter en lång dag, sedan samlade SO-läraren Alex eleverna på vandrarhemmet och pratade igenom dagens upplevelser. Därefter åt vi middag tillsammans.
På onsdagen steg vi upp tidigt och åt frukost, kl. 9.45 gick tåget till Gdansk. Återigen hade vi en trevlig tågresa med kortspel och tid att umgås. En av killarna sa: ”Tänk vad skönt det är att åka tåg och båt och slippa stressa och trängas på ett flyg”.
När vi kom fram till Gdansk var det lite tid för shopping och lunch innan vi tog lokalbussen till färjan, som gick kl. 18.00. Väl ombord åt vi sista middagen tillsammans. Det var nu ett klart tröttare gäng än på vägen dit, men många upplevelser rikare. Vi åt en fin frukost på färjan och anlände Nynäshamn kl. 12.00 på torsdagen. Därifrån tog vi pendeltåget hem och sedan delade vi upp oss på olika bussar. Eleverna hade resten av dagen ledigt.
På fredagen hade eleverna en SO-lektion där de pratade igenom resan och vad de fått med sig, och de fick börja sammanställa presentationer av sina grupparbeten. Grupparbetena fick de sedan presentera på lektioner för de andra niondeklassarna på skolan för att sprida kunskapen.
Resultat
Det som hände i koncentrationslägren går att läsa om, men man får en helt annan förståelse genom att besöka ett i verkligheten.
På plats kan man leva sig in i hur det kändes att bli separerad från sina föräldrar och aldrig mera se dem. Man kan tänka sig in i hur det kan ha känts att ligga utsvultna, tätt packade i hårda sängar där folk dog som flugor.
Lär vi inte känna vår historia är det större risk att det upprepas.
Resan har bidragit till att eleverna i Västbergaskolan 9C fått en mycket större förståelse för förintelsen och 2:a världskriget. De har även spridit kunskap till övriga niondeklassare på skolan genom att hålla lektioner för dem. Se bifogade presentationer.
De har också spridit kunskap till föräldrar och syskon.

Genom att åka båt och tåg fick vi mer tid för reflektion och gemenskap och resan innebar lägre klimatpåverkan än vad en flygresa hade gjort.

Tillbaka