Studieresa till Polen till Auschwitz och Birkenau för ÅK 9 från Klippans Friskola

Stipendiat
Klippans Friskola

Stipendiebelopp
40000 kr

Sammanfattning
I undervisning svenska,SO och tyska pratar vi om 2:a världskriget,förintelsen vad som hände under denna tiden och att det ligger till grund för dagens rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar.

Uppdatering
Förståelsen för historiska ideologiska strömningar som kan var aktuellt i dagens samhälle. Mycket med tanke på att det finns mycket utbredd främlingsfientlighet i Klippan. För övrigt planeras det ett besök i Saltgruvan samt en stadsvandring i Krakow.

Slutrapport
Ni kommer att följa en liten reseberättelse från klass 9:2 som reste på studieresa till Polen för att besöka förintelseläger Auschwitz/Birkenau. En resa värd att resa. Klass 9.2 vill säga tack så jättemycket.
Studieresan gick över förväntan. Att resa med 24 ungdomar är i sig en utmaning, skulle man tycka. många sa till mig att inte göra det. Jag svarade bara att jag har en bra relation till min klass, och precis som jag trodde så gick resan jättebra, vilken dag som helst skulle jag kunna tänka mig göra om resan med dessa otroliga elever. Så även från min sida vill jag tacka så jättemycket att ni har bidragit till resan. Efter några timmars bussfärd åkte vi färjan över till Tyskland. Redan de första timmar märktes det tydligt att detta skulle bli en bra resa. Förväntningarna samt frågor och funderingar om hur och när vi ska vara på vilket ställe, var ett bevis på hur mycket eleverna har längtat, samtidigt som gemensamheten och det glada humöret spred sig snabbare än förväntat. Härligt helt enkelt. Efter ytterligare några timmars bussresa, givetvis med pauser för mat och toalettbesök, kom vi fram till vårt första övernattningsställe. För många i klassen var det för första gången att komma så långt hemifrån, att resa till ett annat land och sova på hotell/motell. Så spännande. Trots den långa resan första dagen var stämningen på topp och det hördes många skratt.
Efter kvällsmaten fick alla en ledig stund för att utforska området. En liten polsk by som låg ute i ingenstans. En vacker kväll med sol och värme. Alla är nöjda och belåtna och kvällsro infinna sig så småningom. Efter en hel dags resa hade jag inte kunnat vara mer nöjd och belåten med dessa härliga ungdomar. Nu, efter en lyckad kväll, har vi kommit till sista dagen, resans huvudändamål. Vi ska bege oss till Auschwitz/Birkenau. Stämningen i klassen är dämpat och seriöst. Alla är medveten om att vi kommer att besöka en plats som är fyllt med sorg, som bevittna brutala och grymma dåd från det förflutna, historiens största begravningsplats, en plats som talar om för oss lidandet av över en miljon människor, hur deras rättighet till liv hänsynslöst förstördes och de brutal mördades. En sträng kontroll gör oss medveten om platsen betydelse för mänskligheten och hur viktigt det är att bevara den. Vår guide möter upp oss och betonar hur viktigt det är att följer deras regler och visar respekt i alla dess former. Redan innan resan hade jag blandade känslor om hur ett par av mina elever eventuellt kunde bete sig väl på plats. jag som huvudansvarig var laddat med tankar om ingrepp om ifall något väldigt opassande skulle hända. För just dessa elever var detta besöket extra viktigt. Båda förvånade mig med hur mycket respekt de visade och det är jag otroligt stolt över. Just dessa 2 elever och naturligtvis alla andra också kommer definitivt sätter stopp för antisemitism och rasistiska beteende. Ni förstår inte hur värd detta besöket har varit.
En klass från lilla Klippan som så starkt är präglat av invandrarfientlighet, rasistiskt uppträdandet och förståelse för andra människor med olika religioner, utseende, annan härkomst än Sverige, ja dessvärre är listan lång. Många intryck som är svårt att hantera. “Vi ska aldrig glömma detta fruktansvärda som har hänt.” “Det är svårt att ta in alla hemska saker som har hänt” “Vi är så tacksam för detta besök” “ man kan inte förstår hur brutal en människa kan vara” “ Så många familjer som har mördats” “ Ofattbart” “ Hur kunde de” .Det är några av elevernas reflektioner från besöket.
Efter att vi kom hem från resan hade vi en helg emellan. Första dagen tillbaka i skolan var fylld av prat om resan. Tacksamhet över resan och upplevelser de har fått. Jag ska förespråka den typ av studieresa inför framtiden, en resa som borde vara obligatoriskt i grundskolan.
Tack Olof Palme minnesfond som med ert generösa bidrag har möjliggjort resan för oss, ett minne för livet som har har märkt oss för resten av våra liv. Detta är vi oerhörd tacksam för.