Historien ska inte glömmas

Stipendiat
Cybergymnasiet Malmö

Stipendiebelopp
50000 kr

Sammanfattning
Idag, 2018, är hotet mot demokratin i högsta grad aktuellt för oss. Antisemitism, rasism, jämställdhet, islamofobi, homofobi och antidemokratiska tendenser är närvarande i det offentliga rummet, i Sverige, men också i Europa, och tycks växa i styrka. Målsättningen med vår resa till Berlin är: historien ska inte glömmas, elever ska få kraft och vilja att ta ett personligt ansvar, elever ska få en positiv självbild, ungdomar ska bli medvetna om och lära känna igen de krafter som kan hota demokrati

Uppdatering
Idag, 2018, är hotet mot demokratin i högsta grad aktuellt. Antisemitism, rasism, islamofobi, homofobi, bristen på jämställdhet och antidemokratiska tendenser är närvarande i det offentliga rummet, i Sverige, men också i Europa, och tycks växa i styrka. CyberGymnasiet i Malmö har beviljats ett stipendium från Olof Palmes Minnesfond för Internationell Förståelse och Gemensam Säkerhet på 50 000 kronor. Stipendiet ska användas till en studieresa, där elevrådet och lärare reser till Berlin våren 2019, besök kommer bland annat ske på koncentrationsläger och minnesplatser. Målsättningen med resan är att historien inte ska glömmas. Elevrådet ska få kunskap och mod till att ta ett personligt ansvar, och sedan vidareutbilda övriga elever på skolan. Ungdomarna ska bli medvetna om, och lära sig identifiera de krafter som kan hota demokratin. Vidare är syftet med vårt projekt att utveckla elevernas medvetenhet, engagemang och civilkurage i frågor som handlar om mänskliga rättigheter. Genom projektet vill vi att eleverna ska få en ökad förståelse samt motståndskraft gentemot främlingsfientlighet och intolerans. Målet är att eleverna efter resan ska förstå hur antidemokratiska och rasistiska handlingar har sett ut i historien, hur de sker även idag och vad det kan leda till.

Slutrapport
Historien ska aldrig glömmas Idag är hotet mot demokratin i högsta grad aktuellt. Antisemitism, rasism, islamofobi, homofobi, bristen på jämställdhet och antidemokratiska tendenser är närvarande i det offentliga rummet, i Sverige, men också i Europa, och tycks växa i styrka. Därför valde vi att åka med vårt elevråd till Berlin för att besöka minnesplatser och koncentrationslägret Sachsenhausen och därigenom ge eleverna kunskap och mod till att ta ett personligt ansvar, och sedan vidareutbilda övriga elever på skolan. Ungdomarna ska bli medvetna om, och lära sig identifiera de krafter som kan hota demokratin.

Dag 1 Dagen började med en tidig avfärd. Resan gick bra och eleverna var förväntansfulla på dagarna i Berlin. Vi tog oss till hotellet, åt lunch på en klassisk tysk restaurang och begav oss sedan ut på en stadsvandring. Första destinationen var muséet Topographie des Terrors och dess omgivningar. Muséets utställning består av dokumentation (fotografier, texter, tidningsartiklar, filmklipp, m.m.) av nazisternas väg till makten, de brott mot mänskligheten som begicks och tiden efter kriget. I samma område som muséet ligger hade flera nazistiska myndigheter sina högkvarter. Eleverna fick gå runt på utställningen på egen hand och vi samlades sedan för att diskutera våra intryck och funderingar i grupp. Det som eleverna främst lyfte var nazismens utbredning i Tyskland under perioden. Vissa var förvånade över hur etablerade åsikterna var i landet och hur strukturerat det politiska systemet var. De nämnde att intrycken från muséet var många och att all information ibland var överväldigande, men att bilderna på display gjorde det lättare att ta till sig utställningen. Vi promenerade sedan från muséet till flera sevärdheter och minnesplatser. Dessa var, i ordning, Hitlers bunker, minnesplatsen för homosexuella, minnesplatsen för judar, Brandenburger Tor, minnesplatsen för sinti och romer och Reichstag. Eleverna hade i grupper om två eller tre, ansvar för att berätta om varje plats för resten av gruppen. De valde också hur de ville dokumentera vårt besök där. Till några av platserna hade vi utskrivna bilder från hur de sett ut under historien. Idag finns inte ett spår av Hitlers bunker kvar så det kan vara svårt att föreställa sig hur det var och hur det såg ut. Därför valde vi att förbereda besöken med att skriva ut historiska bilder och ta med. Detta för att ge eleverna en chans till att visualisera hur där såg ut och på så sätt göra informationen och intrycken mer lättillgängliga.

Dag 2 På resans andra dag besökte vi det före detta koncentrationslägret i Sachsenhausen, strax utanför Berlin. Inför resan till Berlin hade vi gemensamt sett och diskuterat filmen “Falskmyntarna” som handlar om just Sachsenhausen. Vi hade bokat en guidad tur kl 13:30 så vi spenderade förmiddagen med att lugnt vandra längs med East Side Gallery, en bevarad del av Berlinmuren med över 100 målningar av konstnärer från hela vägen. Efter ca en timme, samlade vi gruppen och diskuterade målningarna och vad de representerade. Sedan tog vi oss till Sachsenhausen med pendeltåg och buss. Efter en snabb lunch vid besökscentret i Sachsenhausen började vår guidade tur av det gamla koncentrationslägret. Vår guide visade oss runt lägret, förklarade de olika byggnadernas betydelse, beskrev fångarnas livssituation och talade om lägrets historia. I nära anslutningen till lägret hade SS ett högkvarter för utbildning, där många officerare inom SS startade sin karriär. Anläggningen blev ett av nazisternas ledande koncentrationsläger under denna tid, där allt från lägrets utformning till behandlingen av fångar blev standard för andra koncentrationsläger. Turen avslutades vid den del av lägret där fångar avrättades, antingen skjutna bakifrån i ett dike, eller i en gaskammare. Eleverna ställde flera frågor till guiden och fick efter turen möjlighet att själva titta på de delar av lägret som de inte redan sett. Vi avslutade besöket i deras shop där vi tillsammans med eleverna valde ut 2 böcker att köpa med oss hem till skolan. Böckerna de valde var “ What We Knew” skriven av Eric A. Johnson och Karl-Heinz Reuband och “Auschwitz, a Doctor's Eyewitness Account” av Miklós Nyiszli. Det var en varm, solig dag så efter besöket som varade i lite över två timmar, var vi trötta och törstiga, och gick till ett café i närheten för vatten, kaffe och glass. Här fick eleverna smälta sina intryck från dagen. De diskuterade livet som fånge i lägret och var ödmjukt tacksamma för möjligheten att få fika efter sina två timmar på platsen. På tågresan tillbaka fick eleverna 3 frågor att skriva ned sina tankar och reflektioner kring. Frågorna var följande; Vad tar du med dig från besöket på Sachsenhausen?, Var det något du såg eller fick berättat för dig som du vill ta reda på mer information kring?, Hur skulle du beskriva Sachsenhausen för någon som inte varit där?. Här kommer några utdrag från vad eleverna har skrivit; “Man får en större förståelse för olika event när man är på platser där det faktiskt hände. Detta är något som är väldigt svårt att lära ut i ett klassrum. När vi var på koncentrationslägret till exempel så fick man en ny verklighetsbild. I skolan läser man om vad judarna gick igenom på koncentrationsläger men det känns inte riktigt på samma sätt.” “Sachsenhausen var bra för att även om det som har hänt där är hemskt, så är det väldigt intressant att veta vad man kan göra för att förhindra att det här händer i framtiden.” “Emotionellt och väldigt välstrukturerat ställe som verkligen visar hur nazisterna tänkte om judar och andra minoriteter.”

Dag 3 Vår sista dag inleddes med att åka till Alexanderplatz där vi fick information kring kalla kriget, andra världskriget och en överblick över Alexanderplatz historiska betydelse. Två av eleverna ansvarade för detta och vi hade även här med oss historiska bilder över platsen. Efter det gav vi oss upp i “Tv tornet” för att få en översikt över Berlin, dess storlek och stadens upplägg. Berlin är en stad med mycket historia där de centrala delarna har varit några av stadens mest öde områden fram till renoveringen och upprustningen på 90-talet. Efter Alexanderplatz tog vi oss vidare till Checkpoint Charlie där vi tog en lunchpaus på ett litet inhägnat område med olika matvagnar. Med ny energi gick vi till Mauer museum där vi bokat en guidad tur. Museet fokuserar på Berlinmurens historia och är fyllt med bilder, saker, texter och vittnesmål. Vi hade turen att bli guidade av Rainer M. Schubert som själv både hjälpt människor att fly över muren och som suttit fängslad av öst-tyska myndigheter på grund av sitt politiska engagemang. Han berättade med stor entusiasm om hans upplevelser och tankar, både om historien och dagens politiska läge. Han gav verkligen intryck på eleverna, som både tyckte hans åsikter var intressanta och lite provocerande. En elev sa “Han är så biased med hans åsikter och det var mer åsikter än fakta”. Efteråt pratade vi om varför det kan bli så att någon vill dela sina åsikter mer än fakta och efter samtal fann vi en gemensam förståelse kring att när man upplevt saker som att sitta fängslad och bli torterad, så kan det vara svårt att vara neutral och inte lägga värde i det man ska berätta om. Besöket avslutades med att en bit av Berlinmuren inhandlades och fick följa med tillbaka till skolan. För att avsluta dagen, och även resan, tog vi oss till kanalen för att ge oss ut på en båttur och se den vackra staden från vattnet. Solen sken och Berlins arkitektur fick komma fram och visa sig från sin bästa sida. Båtturen tog slut och vi gav oss tillbaka mot boendet för att hämta vårt bagage och börja vår resa hem. Efterarbete/Utvärdering: Vidare är syftet med vårt projekt att utveckla elevernas medvetenhet, engagemang och civilkurage i frågor som handlar om mänskliga rättigheter. Genom projektet vill vi att eleverna ska få en ökad förståelse samt motståndskraft gentemot främlingsfientlighet och intolerans. Målet är att eleverna efter resan ska förstå hur antidemokratiska och rasistiska handlingar har sett ut i historien, hur de sker även idag och vad det kan leda till. Om resan säger eleverna; “En resa som verkligen var värt mycket mer än vad jag hade förväntat mig.” “Efter resan kände jag verkligen att vi aldrig faktiskt gör tillräckligt för att berätta för folk om judarna och alla andra som led och lider under krig. Så jag tror att när vi kommer tillbaka borde vi kunna ge människor som inte var där samma känslor vi fick.” “Jag skulle vilja lära mig mer om politik. Det jag har förstått under resan är att om befolkningen inte har koll på politik och politikers olika taktiker försvinner demokratin. Detta är något jag inte vill ska ske igen.” “Jag fick en bra och en djup hemsk känsla. En bra känsla för att jag kunde vara på den plats där människor brukade lida men fick se att de lider inte där längre, och en hemsk känsla för att jag hade scenarier i mitt huvud om alla hemska saker som hände där. Jag kommer aldrig att glömma dessa platser.” Efter resan har vi haft ett uppsamlingsmöte där eleverna började planera sitt kommande arbete. De har bland annat bestämt sig för att sammanställa en fotoutställning som ska finnas på skolan där bilder och kortare infotexter ska locka skolans övriga elever till att läsa på och bli intresserade av både historien och nutidens politik och klimat. Eleverna kommer också delta i ett seminarium kring värdegrund, som leds av skolans kurator, och därefter bestämma om de själva ska hålla i någonting eller hur de ska arbeta vidare med sina nya kunskaper. (Bild: planering av fotoutställning) Vi vill avsluta med att rikta ett stort tack till Palmefonden. Utan ett stipendium från Er hade resan inte varit möjlig och eleverna hade inte fått samma chans att utveckla sina kunskaper och föra dessa vidare. Vi på Cybergymnasiet i Malmö står fast vid, och kommer fortsätta att arbeta för, att historien aldrig får glömmas.

Tillbaka