Auschwitz, förintelsearbete och demokrati som pågår i skolan.

Stipendiat
Spängerskolan klass 9

Stipendiebelopp
20000 kr

Sammanfattning
Vi bor tyvärr i ett SD-fäste. Nästan inga invandrare bor i byn så dessa åsikter är oförklarliga. Arbete om förintelsen pågår i skolan men detta måste förstärkas av ett studiebesök. Kan vi vända en enda av de som har odemokratiska och antisemitiska åsikter så har vi vunnit. Det är helt normala, arbetande människor i byn så varifrån kommer detta hat? Vi måste få barnen att förstå att man måste ta ställning för demokrati. Vi kan inte säga att vi inte VET VAD SOM KAN HÄNDA!

Uppdatering
Byter ort för resa till Stutthof.

Slutrapport
Spängerskolan, klass 9, Arkelstorp

Studieresa till Stutthof koncentrationsläger 2019-06-10 – 2019-06-12
Karlskrona – Gdynia med båt t/r
Rektor Gun Lindvall berättar om vem Olof Palme var i bussen på vägen dit. Demokrati och jämlikhet i fokus men även partitillhörighet.
11 juni hämtas ungdomarna med buss för guidad tur i 3,5 timme med svensktalande guide.

Bakgrund:
Studier i klass 9 om Andra världskriget som ledde till dessa övergrepp med arbetsläger som övergick i tortyr och experiment.
Intresse väcktes av att åka på studieresa till Auschwitz.
När vi fick prisförslag på den resan ville vi ändå inte ge upp målet och ändrade resmålet till Stutthof. De fick då reda på att detta var det första lägret och det sista året var det ett rent utrotningsläger.

Syfte:
Alla människors lika värde.
I vår demokrati tar vi det för givet men vi måste vara uppmärksamma!
Man tror inte att sådana här brott mot människor ska upprepas men ändå görs det. Gång på gång kommer rapporter från olika delar av världen och ändå så verkar inte ens alla i vårt eget samhälle förstå att detta är en sanning. Sverige är för demokrati och jämlikhet men det kan ändras på några mandatperioder och det finns krafter som skickligt kamouflerar denna agendan.

Som mål hoppas vi att en vandring i verkligheten kan göra skillnad. Att man ser var människor har offrats pga utseende, religion och åsikter samtidigt som man hör av en kunnig guide. Inte bara ord och bilder i en bok. Nu går det inte att vända blad till en ny sida, nu är de på plats.
Unga tonåringar på väg in i vuxenvärlden. Det kanske tar ett tag, tom år, innan allt sjunker in och tills de har sina åsikter klara. Om de innan resan kanske tänkte på ett sätt så går det nog ändå inte att stoppa att vissa tankebanor kommer att hitta nya vägar. De intrycken de får i Stutthof koncentrationsläger 11 juni kommer stanna.

Del 2
Elevbeskrivning av resan samt fotografier.
Guidning i 3,5 timme av en svensktalande guide som var jättebra och beskrev noga överallt där vi gick i lägret. Skolan köpte rosor till oss alla som vi fick välja att lägga på de ställena som vi själva valde ut. Det är därför det är rosor på bilderna.
Där fanns också en dikt som påminner om vad som hänt och att vi måste göra allt i vår makt att det aldrig ska hända igen.

Slutligen tror jag att lägret var viktigt för oss i klassen då det är mycket skämt om saker som det här, då man inte förstår allvaret i det. Jag tror det var viktigt för de som skämtar om sådana här saker att få lite perspektiv på det hela då alla i klassen blev berörda av lägret.
En bra resa!

Vi hann också in i en katolsk kyrka i Gdansk och lite shopping innan båten hem.

Tillbaka