Studieresa till historiska Berlin

Stipendiat
Blombackaskolan

Stipendiebelopp
30000 kr

Sammanfattning
Syftet är att eleverna på djupet ska få uppleva det förflutnas vingslag genom att besöka historiska platser förknippade med världskrigen i Europa samt få en ökad förståelse av de fruktansvärda händelser som ägde rum under förintelsen. Målet är även att eleverna ska få en ökad förståelse om hur historien har påverkat dagens samhälle utifrån ett främlingsfientligt och rasistiskt perspektiv. Ungdomarna i Södertälje för dagligen en kamp för alla människor lika värde oavsett religion och etnicitet.

Uppdatering
Blombackaskolan och läraren Akhila Söderberg har vunnit Palmestipendiet 2018 från Olof Palmes minnesfond. Stipendiet avser 30.000 kronor för en studieresa för elever på Blombackaskolan till historiska Berlin, Tyskland.

Syftet med denna studieresa är att eleverna på djupet ska få uppleva det förflutnas vingslag genom att besöka historiska platser förknippade med världskrigen i Europa samt få en ökad förståelse av de fruktansvärda händelser som ägde rum under förintelsen.
Målet är även att eleverna ska få en ökad förståelse om hur historien har påverkat dagens samhälle utifrån ett främlingsfientligt och rasistiskt perspektiv.
Jag vill att eleverna ska få uppleva Berlin utifrån ett historiskt perspektiv med diskussionsunderlag kring rasism och främlingsfientlighet.
Vi kommer att genomföra rundvandring i Berlin och besöka historiska platser och museum.
Även en heldagsutflykt till det gamla koncentrationslägret Sachsenhausen är inplanerat. Där kommer eleverna få en upplevelse de sent kommer att glömma..
På skolan kommer vi inför resan att arbeta ämnesövergripande med första och andra världskriget med inriktning Tyskland och Berlin. Ämnena Historia, geografi, samhälle, bild, svenska/SvA kommer att vara inblandade i projektet.
Eleverna kommer att få arbeta kring dagens samhälle och hur det ser ut utifrån främlingsfientlighet och rasism och göra olika jämförelser med dåtidens Tyskland samt med andra länder runt om i Europa idag.
Eleverna kommer även få vara med och planera resan gällande aktiviteter och intjänande av extra pengar till resan.
Under resans gång kommer eleverna att blogga om upplevelserna där borta samt lägga ut bilder så alla som vill kan följa resan hemifrån.

Nu ser vi framemot denna lärorika resa som skolan kommer att genomföra i höst.

Slutrapport
11 elever plus 2 lärare och vår skolkurator tillbringade 4 dagar i Berlin, 3 nätter tillsammans.
Vi upplevde Berlin som stad, besökte koncentrationslägret Sachsenhausen, besökte Olympia stadion samt gick på handbollsmatch.
Alla kända sevärdheter betades av. Eleverna var uppdelade i grupper och alla grupper redovisade för sina kompisar om de olika sevärdheterna som Berlinmuren, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, Förintelsemonumentet och Unten der Linden.

Den stora dagen var ändå då vi besökte koncentrationslägret Sachsenhausen. Vi åkte tåg från Berlin city ut till Oranienburg. Där gick vi från tågstationen till Sachsenhausen – samma väg som fångarna hade gått på väg till lägret ovetandes om vad som skulle ske.
Vi hade bokat en svensk guide vilket var bra för eleverna.
Vi guidades genom lägret från baracker till gamla krematorium. Många känslor både för oss vuxna och elever. Inför resan hade eleverna förberett sig för detta genom att prata om förintelsen men ingen kan vara nog förberedd inför ett besök på ett koncentrationsläger.
Jag tycker dock att eleverna var samlade och duktiga under hela dagen.
Efter besöket åkte vi tillbaka in till Berlin och satte oss i en park för att reflektera över upplevelsen. Vi pratade om olika värderingar i livet, jämlikhet, jämställdhet, vi pratade om hur allt detta har påverkat dagens samhälle och drog olika paralleller till idag då högerextremistiska vindar blåser både hos oss i Sverige men även i övrig Europa och hur vi tillsammans i hela världen kan förhindra att allt detta händer igen eller något liknande.
En bra och behövlig reflektionsstund efter vad vi nyss hade upplevt på koncentrationslägret.

Innan resan har eleverna på elevensval arbetat med antisemitism, antirasism och jämlikhet- människor lika värde. Allt detta arbete tillsammans med resan har bidragit till en ökad förståelse och lärdom hos eleverna hur historien utspelade sig samt hur viktigt det är att historien inte upprepas. Vi fortsätter under läsåret att arbeta med detta på elevensval och ett exempel på arbetet är att vi har varit på utställningen Witnesses av Mikael Jansson på kulturhuset i Stockholm där eleverna fick höra och se berättelser från överlevande från förintelsen samt se bilder och verkligen leva sig in i hur hemskt det verkligen var under denna tid.
Arbetet är väldigt viktigt för snart finns det inga överlevande kvar, vem ska då berätta deras historier? Så att utbilda våra elever är en självklarhet.

Alla mina förväntningar infrias om och om igen både under resan men också nu efter resan. Elevernas förståelse ökar för varje dag och jag ser en medmänsklighet som bara växer.
Det bådar gott inför framtiden. Tillsammans ska vi kämpa mot rasism, antisemitism och nazism och för fred och jämlikhet.
Jag är oerhört tacksam för att ni gav mig och mina elever denna möjlighet att besöka Berlin och fördjupa oss i historiens vingslag vilket är väldigt viktigt inför framtiden.

Tillbaka