Klass 91 Getingeskolan, Getinge. Klassresa till Auschwitz. 18 000 kronor

Stipendiebelopp
18000 kr

Sammanfattning

Vi i klass 91 skulle gärna vilja ha stöd inför våran klassresa till våren. Vi har stort intresse att få reda på mer om Andra Världskriget, så vi tänkte att en resa till Auschwitz skulle kunna ge oss den möjlighet vi söker för att få veta mer om Andra Världskriget. Vi studerar historia och samhällskunskap och vi läser skönlitteratur som har koppling till det som hände i Polen under Andra Världskriget.

Slutrapport

Dag 1 : Vi åkte buss från vår skola tidigt på morgonen, bussen tog oss till Ystad. Efter en lång bussresa åkte vi färja från Ystad till Swinoujscie. Sedan var det dags att stiga på nattåget som skulle gå från Swinoujscie till Kraków. Det var inte många i klassen som hade rest med nattåg så hela tågresan blev som en upplevelse i sig, det var ganska små utrymmen och vi fick bo relativt trångt. Men under tågresan hann vi skriva lite på vår reseskildring och såklart umgås med klassen!

Dag 2: Runt tjugo över sju på morgonen, anlände tåget till Krakow där guiden Ula och en buss väntade på oss. Ula kommer senare under dagen visa oss runt i Gamla Staden.  Men innan rundvisningen stannade vi för att äta frukost. Efter frukosten så åkte vi till vårt Hostel och checkade in. Hostellet var över förväntningar, det var väldigt fräscht och rummen var fina och stora. Innan guideturen åt vi lunch i Gamla staden. Maten på restaurangen var väldigt god och man fick stora portioner, så man gick aldrig hungrig. Rundvisning i Gamla staden var en rolig upplevelse, det fanns många fina byggnader och fin kultur! Vi fick se både slottet och fina universitet, många av byggnaderna och statyerna vi såg hade en intressant historia.

Dag 3: Omkring klockan 7 nästa morgon började vi att äta frukost som Study Tours arrangerade åt oss och efter en timme åkte vi iväg till Oswiecim. Vår engelsktalande guide Ewa berättade om omgivningen som vi åkte förbi på vägen till Auschwitz. När vi kom fram dit fick vi en guidad tur av en svensktalande guide, han var intressant att lyssna på och kunde svara på alla frågor vi ställde. Omkring halv ett tog vi en lunchpaus, där vår mat hade gjorts i förväg. En timme senare blev vi guidade runt Birkenau-området fram tills klockan 5 där vi åkte tillbaka till Kraków. På Birkenau fick vi se baracker och ruinerna av gaskamrarna bl.a. Det var en väldigt intressant dag med massor av historia!

Dag 4: Idag var vår sista dag på hotellet så efter en arrangerad frukost vid niotiden, gick vi ut på stan och shoppade på en galleria. Strax innan klockan 5 lastade vi in vårt bagage på en buss för idag skulle vi åka till saltgruvan Wieliczka. Vi anlände till gruvan före sextiden och vår svensktalande guide Magda visade oss runt i den coola saltgruvan. Inne i grottan fanns det många olika kamrar och statyer, och allt var utav salt. Det fanns tillochmed en kyrka i grottan och den var jättevacker. Vid niotiden kom vi tillbaka till centralstationen i Kraków där fick vi springa omkring och köpa mat innan tåget gick, sedan var vi på väg hem igen!

Dag 5: Denna dag ägnades åt att resa tillbaka till Sverige. Natten och morgonen spenderades på tåg och alla var trötta. Vi åt lite frukost på tåget innan vi anlände till slutstationen, hamnen i Swinoujscie. Vi gick ombord på färjan som skulle ta oss till Ystad. Färjan avgick vid ett-tiden och anlände vid åtta-tiden på kvällen. På båten sov många för det hade varit svårt att sova på tåget, vi åt också en god middag tillsammans. Väl framme i Ystad gick vi på bussen som skulle ta oss tillbaka till Getinge. Bussresan tog ca tre timmar och det var många som sov där med. Det var en otrolig men också sorglig resa. Att verkligen vara där och se och förstå hur hemskt de hade haft det gjorde en illa till mods, men det är en viktig upplevelse som alla borde se med egna ögon för vi får aldrig glömma det hemska som hände där. Denna resa var otroligt rolig, intressant och väldigt lärorik, vi kommer alla komma ihåg denna resa!