Klass 9 a, Hedängskolan 7-9, Storvik. Tre temadagar om folkmord

Stipendiat
Klass 9 a, Hedängskolan 7-9, Storvik Mikael Gränsgärd

Stipendiebelopp
20000 kr

Sammanfattning

Vi ska ha tre heldagar med temat folkmord med åk 9. Vi har ingen aula så vi ska vid två tillfällen hyra en bio och se Pianisten och Hotell Rwanda och sedan lyssna på Magda Eggens. Förutom detta planerar åk 9a att resa till Auschwitz så fort ekonomin tillåter. Skolorten är väldigt homogen och vi saknar invadrarbarn, smygrasism förekommer tyvärr. Dessa dagar och resan är till för att öka förståelsen för allas vårat eget ansvar i alla situationer. En resa för livet!

Projektbeskrivning

Klass 9a åker till Auschwitz 2009

Hedängskolan är en landsbygdsskola med ca 260 elever i årskurserna sju till nio, som ligger utanför Sandviken i Storvik. Storvik är tyvärr en ort med få invandrarelever, detta gör att vardagsrasismen lätt kan slå rot.

Vi på skolan har under höstterminen haft två studiedagar med tematfolkmord. Vi jobbar aktivt på skolan mot rasism.  Klass 9 a har beslutat att göra något som verkligen gav något tillbaka, alltså skulle vi inte satsa på att åka på en ren nöjesresa när nian slutade. Vi ska åka på en femdagarsresa till Auschwitz. Ett besök där blir en resa för livetpå många sätt. Eleverna kommer sedan komma hem och dela med sig till resten av skolan av det som de har upplevt.

Klassen jobbar ihop pengar genom att sälja kola, salami, baka bröd och bullar som vi säljer.Vi har även fått ett bidrag på 15,000 kr av Sigrid Göranssons stiftelse. Vi har idag ca 68,000 kr, då räknar vi med de bidrag vi fått av Palmes Minnesfond. Vi har som mål att ha 80,000 kr innan 2008 tar slut.

Mikael Gränsgärd
Malin Sundelin

Kontakt info: Hedängskolan7-9, Vallbyvägen 33, 81190 Storvik
Telefon: 0290-33511

Slutrapport

Klass 9A åkte mellan den 28 april och den 2 maj till Polen, där huvudmålet var att besöka en av historiens mest hemska platser, Auschwitz-Birkenau.  Syfte med studieresan:

Vi ville att eleverna skulle förstå att de har ett eget personligt ansvar att reagera mot ondska och ta eget personligt ansvar, samt visa vad främlingsfientligheten kan leda till.  Dagarna i Polen:

Dag 1

Eleverna fick spendera dagen fritt i Krakow.

Dag 2

Vi besökte denna dag Saltgruvan i Wielizcka. Vi märkte att eleverna uppskattade detta studiebesök.

Efter gruvbesöket blev det guidad stadsrundvandring i Krakow där vi bl.a. besökte Mariakyrkan, en synagoga, de judiska kvarteren samt slottet. I synagogan fick eleverna beskåda en mur, kallad klagomuren, gjord av trasiga gravstenar som nazisterna förstört under tiden då judefientligheten var som störst.

Dag 3

Resans höjdpunkt! Denna dag åkte vi till förintelselägren Auschwitz 1 och Auschwitz 2. Kontrasten mellan de gröna träden, fågelsången och den härliga solen och dödslägren var enorm. En melankolisk känsla sköljde över oss alla och en del elever tog det mycket hårt. Den svensktalande guiden hade svårt att hålla tillbaka sina egna tårar vilket gjorde upplevelsen ännu starkare. Vi såg montrar med hår, proteser, skor, barnkläder, resväskor, dödsmuren, olika tortyrrum, fotografier, dokument m.m. Eleverna kände stort medlidande med en gammal kvinna som vid dödsmuren kom och lade ner en krans för att hedra en död människa. Gaskammaren var något som många elever och lärare upplevde mycket starkt. Luften och energin var tung och vi kände oss nedstämda och bedrövade av att se hur industriellt dödandet var.

Därefter besökte vi det andra lägret, Birkenau. Här blev vi slagna av den enorma ondska människan är kapabel till. Birkenau var enormt! Storleken är jämförbar med 280 fotbollsplaner.

Väl tillbaka på hotellet satte vi oss ner och reflekterade över våra upplevelser. Vi stannade upp och kände efter, diskuterade och funderade.  Vi satt i helgrupp och smågrupper där vi pratade, skrev, ritade och drog paralleller till egna upplevelser i livet. Hela dagen, besöken i lägren och de avslutande reflektionstimmarna, var otroligt lyckad. Detta var utan tvekan resans absoluta höjdpunkt. Internationell förståelse:

Några av elevernas kommentarer är slående. Eleverna sa bl.a.:

– Hur kan man omänskligförklara människor så mycket att man till och med hittar argument att döda barnen!
– Varför dödade de spädbarn, vad har de gjort? De var ju inget hot mot någon!
– Helvete, vad stort det är! (Kommentar om Birkenau)
– Tänk om det var vi kristna som blev dödade så här som judarna, de är ju exakt samma sak, det är ju sjukt!

Dessa kommentarer visar elevernas förståelse och reaktion över det hemska. En elev som före resan hade tydliga främlingsfientliga åsikter ändrade under resan sin inställning. Han ångrade vad han tidigare sagt och tyckt. Du kan läsa mer om vad eleverna tyckt och sagt på vår blogg: http://hedangskolan.blogg.se/.

Vi anser att vi lyckades få eleverna att förstå att vi alla måste ta vårt personliga ansvar, att vi inte kan låta oss ledas av galna populistiska ledare och att vi alla måste värna om demokrati och fred. Resan måste betraktas som en fullständig succé! Samarbetspartners/bidragsgivare:

Vi vill tacka våra bidragsgivare:

–          Olof Palmes Minnesfond

–          Gunvor Göranssons Kulturstiftelse

–          KungSängen

–          Hedängskolan

–          Ovansjö Kyrkoråd

Tack! Utan er hade detta inte varit möjligt! Slutord:

Vi hoppas att fler tar chansen att resa till Auschwitz!

Uppdatering

Klass 9A:s resa till Polen

Klass 9A åker mellan den 28 april och den 2 maj till Polen, där huvudmålet är att besöka en av historiens mest hemska platser, Auschwitz-Birkenau. Vi har under 1,5 års tid arbetat för detta genom försäljning av hembakt, kolor, korvar mm, samt sökt fonder för att kunna finansiera resan. Totalt är vi 23 personer som åker, 17 elever och 6 vuxna.

Klassens och lärarnas arbetsupplevelser:
I början av projektet upplevde vi lärare en väldig entusiasm och arbetsglädje. Det har varit väldigt roligt att se hur eleverna agerat när de har stått vid något torg och sålt exempelvis hembakt!
Eleverna har stött på problem i olika former ju längre tiden gick. Problemen har handlat om organisation, struktur, arbetstid och arbetsfördelning. Genom denna erfarenhet har eleverna tränats i att organisera och genomföra uppgifter.

Syfte med studieresan:
Nu kan rasistiska strömningar ses på flera olika sätt, allt ifrån Sverigedemokraternas framgångar till den ökande smygrasismen. Vi kan se att många elever har en fientlig inställning till invandring. Detta är ett av demokratins just nu största problem, därför att om inte vi kan få alla att förstå att alla människor är lika mycket värda kan vi inte längre upprätthålla demokratiska värderingar. Resan blir ett minne för livet och något som kan komma att se till att eleverna håller sig inom demokratins gränser. Att åka med högstadieelever är dessutom mycket bra, med tanke på att de nu formas som individer. När vi nu från skolan kan bidra med att ordna en resa för dessa elever till denna plats, kan vi vara mycket stolta och känna att vi är med och påverkar på ett fantastiskt sätt. Tyvärr är inte chansen stor att någon av dessa elever någonsin kommer att ta sig dit på egen hand som vuxna.

Kort om resan:
Besöket till Auschwitz-Birkenau sker på fredagen den 1 maj. Hela dagen är vigd för detta ändamål där vi även på kvällen följer upp och bearbetar våra upplevelser. Förutom detta kommer vi även att besöka den kända saltgruvan i Wielizcka, stadsrundvandring i Kraków inklusive besök i Mariakyrkan, de judiska kvarteren och dess synagoga.

Följ resan via vår blogg:
På Hedänskolans hemsida finns en länk till vår blogg där vi lägger ut bilder och skriver om våra upplevelser. Häng med på resan!